Metoda ta jest pochodną idei Sprzedaży Transformacyjnej.
Jest kilka pytań, które czasem warto sobie zadać:
· Kiedy możemy utrzymać wysoką marżę?
· W jakiej sytuacji łatwiej będzie nam bronić ceny?
· Co nam ułatwia szybsze i skuteczniejsze negocjowanie trudnych tematów z klientem?
Odpowiedzi na powyższe pytania prowadzą nas w kierunku tzw. Sprzedaży Transformacyjnej.
Kiedy stajemy się dla Klienta nie tylko, kolejnym „petentem” zabiegającym o „łaskę” decyzji zakupu, ale jesteśmy (my osobiście, nasza firma wraz z usługami i produktami, jakie oferujemy, a także warunkami na jakich je oferujemy) dla niego częścią strategii rynkowej to właśnie realizujemy ideę Sprzedaży Transformacyjnej.
Jak się tam znaleźć?
Należy być konsekwentnym w działaniu na konkretnie wyznaczonej, spójnej ścieżce, wypracowanej przez lata praktyki wielu znakomitych handlowców– negocjatorów a nazwanej przez jej badaczy Method of Strategic Sales™ – MSS™.
MSS™ jest wynikiem wielu lat pracy grupy konsultantów obserwujących najlepsze praktyki najwybitniejszych Sprzedawców – Negocjatorów z Polskioraz z zagranicy.
Jest efektem połączenia praktyki handlowo – negocjacyjnej z założeniami i badaniami w takich obszarach jak:
· Psychologia Poznawcza
· NeuroLinguistic Programming
· Poziomy Logiczne Dilts’a
· Negocjacje Harvardzkie
· Psychologia Dynamiki Grupowej
· MetaProgramy
· Systems Theory – Systems Thinking
W metodzie tej używane są również autorskie rozwiązania prowadzącego
Metoda ta służy prowadzeniu procesu sprzedaży w aspekcie budowania długoterminowych relacji z klientem, wiązania go ze sobą poprzez zbudowanie sobie ze strony handlowca pozycji „Doradcy Klienta” a ze strony firmy, którą reprezentuje „Partnera Strategicznego”.
Oczywiście to wymaga podejścia dyplomatycznego, umiejętności budowania relacji opartych na wzajemnym zaufaniu oraz myślenia i działania strategicznego (step – by – step).
Ten cykl zapewnia wiedzę i umiejętności we wszystkich tych obszarach oraz daje proste, konkretne i sprawdzone algorytmy, których użycie powoduje, że nawet w trudnych negocjacyjnie sytuacjach można spowodować przejście z impasu do rozwiązania a zatem też do pomyślnego zamknięcia sprzedaży.
Cykl obejmuje cztery spotkania dwudniowe realizujące całą tematykę MSS.
Spotkanie I.
Podstawowa ścieżka sprzedaży oraz Sztuka Radzenia Sobie z Nieprzychylnym Nastawieniem Klienta i Renegocjacja Trudnego Żądania Klienta
Program:
1. Kontakt niewerbalny i psychogeografia.
· Gesty, pozycja ciała, mimika oraz tonacja głosu, jako zewnętrzne informacje na temat wewnętrznych stanów. Jakiego rodzaju informacji poszukujesz? Jak sprawdzać jej wiarygodność? Jak się dopasowywać i jak umiejętnie wykorzystywać je w procesie negocjacji?
2. Kontakt werbalny.
· Zbudowanie użytecznego kontekstu negocjacji, czyli ramy współpracy (framing).
· Budowanie zaciekawienia i wstępnej zgody. Jakimi słowami opisywać propozycję rozmowy z klientem?
· Przedstawienie ram, w których klient zgodzi się rozpatrzyć ofertę, oraz ram, w których klient zgodzi się na zadawanie mu
pytań potrzebnych do zebrania koniecznych informacji.
· Słowa – klucze jako kotwice werbalne. Rozpoznawanie i używanie ulubionych słów-kluczy klienta, jako sposobu na wstępne zainteresowanie klienta ofertą.
3. Dopasowanie i prowadzenie.
· Zachowania, które sprzyjają utrzymaniu i pogłębianiu dobrego kontaktu z klientem. Poczym poznasz, że tracisz dobry kontakt lub uwagę klienta? Jak odzyskać uprzednio zerwany kontakt?
· Prowadzenie w kontakcie – uzyskiwanie wpływu na stan klienta.
4. Strategia motywacyjna.
· Rozpoznawanie potrzeb i obaw, które motywują klienta do zmiany starego lub zakupu nowego rozwiązania (produktu). Jak dowiadywać się, co jest ważne dla klienta w tego typu ofercie?
· Pytania w górę. Jak i kiedy je stawiać? Jak odpowiednio wprowadzić pytanie? Jakiego rodzaju odpowiedzi oczekujemy?
· Co to są wartości ( potrzeby, motywy) klienta? Jak je rozpoznać na poziomie lingwistycznym?
5. Strategia decyzyjna.
· Odkrywanie merytorycznych kryteriów decyzyjnych. Jak rozpoznawać kluczowe kryteria decyzyjne klienta? Jak o nie pytać?
· Pytania o kryteria, czyli pytania w dół, do szczegółu.
· Jak argumentować, jakie informacje związane z ofertą eksponować zależnie od typu kryteriów używanych przez klienta?
· Projektowanie obiektywnych procedur dla kryteriów wewnętrznych.
· Znajdowanie obiektywnych źródeł weryfikacji dla kryteriów zewnętrznych klienta.
· Budowanie tzw. Matrycy Potrzeb Klienta™
6. Prezentacja, ofertowanie.
· Użycie tzw. zamknięć warunkowych na Matrycy Potrzeb Klienta™
· Tworzenie oferty i jej prezentacja zgodnie z informacjami zebranymi w Matrycy Potrzeb Klienta™
· Struktury językowe ułatwiające i wzmacniające przekaz zawarty w prezentacji oferty – implikacje, złożona równoważność.
7. Radzenie sobie z ewentualnymi obiekcjami klienta.
· Obiekcje jako ważne źródło informacji na temat dodatkowych motywów i kryteriów klienta. Jak zamieniać obiekcję na użyteczną informację zwrotną?
· Klaryfikowanie wypowiedzi klienta, aby zrozumieć jego oczekiwania i źródła obiekcji:
klaryfikowanie pytań, rozbudowanych przykładów, nieprzychylnych twierdzeń oraz żądań.
· Uwzględnienie nowego motywu lub kryterium wynikającego z obiekcji i ponowna prezentacja oferty.
· Obrona ceny
8. Negocjowanie kryteriów decyzyjnych klienta
· Poszerzanie pola negocjacji, czyli reframing (przeformułowanie) kryteriów, które nie są możliwe do spełnienia.
· Pytania „w górę” (do ogółu), czyli pytania o intencję (motyw) dla obiekcji.
· Pytania „lateralne” o kryteria, czyli pytania o możliwe alternatywy dla sposobu realizacji intencji klienta.
. Modyfikacja (zmiana) kryteriów decyzyjnych klienta.
Spotkanie II.
Sprzedaż do Rozproszonych Struktur Decyzyjnych oraz Sztuka „Walki” z Konkurencją
Program szkolenia:
Na tym szkoleniu dowiesz się i sprawdzisz, jak można w praktyce wykorzystać następującą wiedzę:
1. Rozpoznawanie i poruszanie się w strukturach decyzyjnych organizacji klienta.
· Formalna i nieformalna struktura organizacji klienta.
· Strefy i centra władzy (realnego wpływu) w firmie klienta.
· Rozpoznawanie rzeczywistych ośrodków decyzyjnych.
2. Role przedstawicieli organizacji klienta wobec Twojej oferty.
· Beneficjenci i poszkodowani
· Inspirator i informator
· Decision maker – formalny i realny.
· Rozpoznawanie postaw partnerów w negocjacjach wobec oferty zawarcia kontraktu.
3. Skuteczne strategie pracy w organizacji klienta.
· Podejmowanie decyzji w oparciu o mapę systemu organizacji klienta.
· Strategia sprzedaży do organizacji
4. Pozycja negocjacyjna.
-
- BATNA klienta (Best Alternative To Negotiated Agreement).
Źródła siły w negocjacjach.
- Cena, jako kryterium konkurencji w sprzedaży
- Podstawowe zasady negocjowania ceny:
Analiza korzyści płynących z poniesionych kosztów.
Porównanie wielkości kosztów koniecznych,
· Przegląd innych technik negocjowania ceny:
Pakietowe zmniejszanie ceny. Łączne rozpatrywanie ceny, jakości i czasu. Technikasalami. Zmiana perspektywy czasowej rozpatrywania ceny, itp.
5. Praca z konkurencją w organizacji klienta.
· Podstawowe strategie i kontr strategie wobec konkurencji:
Frontalna,
Przekierowania,
Przyczółkowa,
Blokowania,
· Zbieranie informacji o pozycji i strategii głównych konkurentów,
· Typowe taktyki stosowane wobec konkurencji:
Przyspieszanie, Opóźnianie, Związanie, Mgła, Słabe Punkty, Pozorna Siła, Uprzedzanie, Taktyka Samobójcy,
· Mapowanie systemu organizacji klienta a strategia przewagi konkurencyjnej.
Jesteśmy przekonani, że sprzedaż do dużych organizacji wymaga strategicznej analizy układów władzy oraz zrozumienia wpływu konkurencji na proces decyzyjny. Dlatego w tym szkoleniu mogą uczestniczyć nawet bardzo doświadczeni przedstawiciele handlowi.
Szkolenie zostanie oparte na grze strategicznej służącej nabywaniu umiejętności w warunkach zbliżonych do rzeczywistych (tzw. Role Playing Game).
Spotkanie III.
Profesjonalna Prezentacja Handlowa w oparciu o MSS
Program szkolenia:
1. Strategie budowania pozytywnego nastawienia u słuchaczy – pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz.
2. Strategie budowania ram znaczeniowych prezentacji – zanim usłyszą, co chcesz im powiedzieć, od razu muszą wiedzieć, że to jest ważne.
3. Dwa kierunki motywacji – gdy usłyszą, o czym chcesz mówić, będą się zastanawiać, w jaki spo
7. Prezentacja strategii – powiedz, co konkretnie, krok po kroku mają robić, aby odnieść sukces.
8. Dostarczanie odpowiednich doświadczeń – opowiedz, komu się to już udało.
9. Prowadzenie dyskusji – uważaj na interpretacje, nadawaj pozytywne znaczenia i tam, gdzie to możliwe, bądź konkretny.
10.Dostrojenie do przyszłości – zaplanuj im przyszłość.
Spotkanie IV.
Sztuka kwalifikowania Klientów oraz Rozmowa typu Business Development (uruchamiająca procesy zakupowe u klienta) a także Sztuka Przekonywania w Procesie Sprzedaży.
a.) Sztuka Kwalifikowania Klientów – Business Development
Sprzedaż jest procesem złożonym i wymaga wielu działań i spełnienia wielu warunków, które w efekcie kończą się sukcesem. W tym materiale autorzy skoncentrowali się na rozmowie z klientem, która ma na celu odkrycie lub uświadomienie mu powodów, dla których powinien zastanowić się nad ewentualnym zakupem nowych rozwiązań. Rozmowy tego typu prowadzimy z reguły na samym wstępie procesu sprzedaży, chcąc go zainicjować. Często nazywane bywa to „kreowaniem potrzeb” u klienta. W tym zakresie mogą istnieć dwie podstawowe sytuacje:
Warunkiem koniecznym do tego, aby proces „business development” był efektywny jest przeprowadzenie trzech bardzo istotnych na tym etapie operacji:
· Właściwego kwalifikowania (dobrania) klienta do produktu lub usługi, aby trafić głównie do tych klientów, którzy są najbardziej rokujący,
· Przeprowadzeniu odpowiedniej rozmowy mającej na celu odkrycie i uświadomienie klientowi driving mechanizmów, czyli jakie jego aktualne lub potencjalne problemy oraz jakie nowe, atrakcyjne dla niego możliwości działania powinny zainteresować go nowymi rozwiązaniami,
· Przeprowadzeniu przekonywującej prezentacji takich rozwiązań i wyjaśnieniu klientowi, dlaczego oraz czym konkretnie powinien się zainteresować bliżej.
b.) SZTUKA PRZEKONYWANIA w rozmowach handlowych – Przekonywanie w oparciu o Metaprogramy
1. Skuteczne tryby przekonywania.
2. Umiejętność indywidualnego (personalnego) adresowania przekazu, czyli trafianie w najważniejszy motyw klienta.
3. Rozpoznawanie preferowanego stylu myślenia (Metaprogramów).
4. Osiem podstawowych trybów przekonywania zbudowanych na trzech metaprogramach.
5. Układanie argumentacji – komunikatów perswazyjnych pod konkretny tryb przekonywania i z uwzględnieniem najważniejszego w danej sprawie motywu.
6. Interaktywne dopasowywanie komunikatu do reakcji rozmówcy.
c.) Przekonywanie w oparciu o Zręczność Językową –Retorykę czyli umiejętność prowadzenia dyskusji lub sporu z klientem
Koncentruj się na warunkach porozumienia, a nie na przyczynach nieporozumienia.
1. Dopasuj się i uzyskaj zainteresowanie zanim zaczniesz przekonywać:
· Dopasowanie na poziomie Intencji
· Dopasowanie na poziomie Generalizacji
2. Zmieniaj znaczenie tego, co powiedział Twój rozmówca, w taki sposób, aby porozumienie stało się możliwe:
· Zmiana znaczenia przy pomocy Metakomentarza
· Zmiana znaczenia przy pomocy Redefinicji
· Zmiana znaczenia przy pomocy Zmiany kontekstu
· Zmiana znaczenia przy pomocy Zastosowania kwestii do rozmówcy
· Zmiana znaczenia przy pomocy Zamiany ograniczenia w zasób
3. Naprowadzaj go na rozwiązanie:
· Naprowadzanie poprzez Przekierowanie na inny cel lub wartość nadrzędną
· Naprowadzanie poprzez Wskazanie na konsekwencje
· Naprowadzanie poprzez Konkretyzację
4. Gdy już zacznie się wahać i wycofa się z pierwotnego twierdzenia poprowadź go mocniej i zamknij dyskusję pytaniem:
· Jakich informacji potrzebuje Pan, aby upewnić się, że to „będzie działać?” *
· Jakie warunki trzeba spełnić, aby miał Pan pewność, że to „będzie działać?”
Po Spotkaniu IV. odbędzie się
EGZAMIN PRAKTYCZNO – TEORETYCZNY!!!
Egzamin ten wieńczy cztery spotkania i uprawnia do odbioru Certyfikatu MSS™.
Egzamin ma formę testu wyboru oraz praktycznego ćwiczenia, które jest poprzez konkretne kryteria punktowane (minimum punktowe uprawniające do odbioru Certyfikatu MSS™ to 158 pkt).
Na koniec czeka nas uroczyste rozdanie Certyfikatów MSS™
MOŻLIWOŚĆ SKORZYSTANIA Z KRAJOWEGO FUNDUSZU SZKOLENIOWEGO ORAZ DOTACJI z UNII EUROPEJSKIEJ!!!
Informacje organizacyjne:
Rozpoczęcie zajęć: |
??? |
Godziny zajęć: |
09.00 – 17.00 |
Czas trwania zajęć: |
4 x 16 godzin |
Czas trwania kursu: |
4 x dwudniowe spotkania + 1 dzień egzamin |
Lokalizacja: |
Hotel Stok **** Wisła |
Ilość kursantów: |
Maks. 20 |
Wymagania: |
Przedpłata w wysokości 50% kosztu jednego spotkania |
Terminy: |
Szkolenie I. – ??? |
Opłata: |
6000,00 zł netto/ Cztery spotkania/1 osoba* 600,00 zł netto/Egzamin/1 osoba |
* cena bez noclegu – istnieje możliwość zarezerwowania noclegów w obiekcie szkoleniowym na preferencyjnych warunkach. Cena zawiera uczestnictwo w szkoleniu, materiały szkoleniowe, catering oraz 1 godzinę sesji Coachingu via Net.